PIB - Finanse z sensem

GTE

 

Sprzedaż firm

 

 

Sprzedaż własnego, często tworzonego od wielu lat biznesu, być może na początku wydaje się proste, ale „im dalej w las, tym więcej drzew”. Pojawiają się pierwsze problemy i pytania:

  • gdzie znaleźć kupujących?
  • jak działać, aby o sprzedaży nie dowiedzieli się pracownicy i konkurencja?
  • skąd znaleźć czas i siły na niekończące się rozmowy z osobami podającymi się za kupujących, a chcącymi tak naprawdę tylko pozyskać informacje o firmie i właścicielach?

Firmę sprzedaje się często tylko raz w życiu. Warto to zrobić dobrze. I nie chodzi tu tylko o cenę. Nawet po znalezieniu kupującego konieczne jest prowadzenie czasochłonnych negocjacji oraz odpowiednie ustrukturyzowanie transakcji np. poprzez zmianę formy prawnej sprzedawanego przedsiębiorstwa.

Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą wsparcia sprzedaży biznesu.

 

Wycena spółek i znaków towarowych

 

Wyceny przedsiębiorstw i znaków towarowych

 

 

Właściciel wie najlepiej ile jest warta jego firma.

Czy jednak na pewno?

Bardzo często właściciele biznesów mocno przeszacowują lub, wręcz przeciwnie, nie doceniają wartości posiadanego przedsiębiorstwa.

Taki stan rzeczy wynika z wielu czynników, wśród których można wymienić:

  • sentyment do stworzonego biznesu,
  • uproszczone spojrzenie na korzyści generowane przez spółkę,
  • przeszacowanie wartości niepracujących aktywów spółki,
  • uwzględnianie w wartości biznesu wyników, które pojawią się dopiero po zrealizowaniu dodatkowych inwestycji,
  • brak rozeznania aktualnych oczekiwań potencjalnych inwestorów.

Oczywiście brak wiedzy o aktualnej wartości biznesu nie przeszkadza w jego sprawnym funkcjonowaniu.

Jednak w przypadku konieczności dokonania transakcji kapitałowej (sprzedaż firmy, pozyskanie inwestora)  na rynku, brak profesjonalnej wyceny może okazać się bardzo kosztownym błędem. Z tego powodu przed:

  • sprzedażą biznesu,
  • zakupem biznesu,
  • pozyskaniem inwestora,
  • podziałem majątku w ramach sukcesji,
  • połączeniem z inną spółką

warto zlecić niezależnemu podmiotowi wykonanie obiektywnej wyceny przedsiębiorstwa.

Często wśród „zapomnianych”, a bardzo cennych aktywów spółki są znaki towarowe wytworzone wewnętrznie, których wartość rynkowa jest wysoka, a w księgach w ogóle nie są wykazywane (wartość zero złotych).

Chętnie służymy pomocą w wycenie przedsiębiorstw oraz ich aktywów niematerialnych (w tym znaków towarowych). Doradzamy również w zakresie sprzedaży firm.